Blogger Templates
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




~~~~ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG~~~~SILA TINGGALKAN JEJAK UNTUK MEMUDAHKAN KAMI MELAWAT ANDA NANTI~~~~~~~TERIMA KASIH~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Friday, December 30, 2011

Samsu Haram vs Hospital


“Perghh memang hari-hari tonggengla diorang kalo cam ni, murah gile” kata Azmi(bukan nama sebenar)

Itulah kata-kata seorang membe aku yang mahu nama dirahsiakan bila tahu tentang samsu haram yang dijual ditepi-tepi jalan tanpa kawalan dari pihak berkuasa. Murah pulak tu, 60 sen untuk seliter, memang murah tahap gila B**ilah kalau harga macam tu

“Mungkin diskaun hujung tahun kot”  kata Rasid (bukan nama sebenar)

Bukan diskaun  tapi memang dah harga tetap. Budak kecik pun buleh beli kalau 60 sen. Mahal sirap bandung lagila kalau macam tu huhu.

Dengan nada bongkak dan ala-ala control kehenseman kata Rahim(bukan nama sebenar)

” Makan gaji buta ke polis-polis, majlis bandaran. Sebab tula perut buncit asyik tak kerja je”

Choop!!! Bab buncit tu slow-slow sket hehe..
Ukeh fine ni mat Pesal nak story mory kat korang semua ni. Kalau korang nak tahu tu semua bukan berlaku kat sini,Malaysia tapi kat Garijala, Sangrampur, Bengal Barat,India weii. Korang tak perlu emosional la sangat hehe itulah kata-kata yang dituturkan oleh Faisal(nama sebenar)

India,  seorang pemuda yang bernama Mafizur Jamadar sanggup bekerja di kota Kalkota sejauh 30km semata-mata mahu hidup.  Setiap hari sebelum sampai kerumah dia sempat singgah di tepi jalan semata-mata untuk minum samsu haram.
Setibanya di rumah dia sakit perut dan loya seterusnya dihantar ke hospital untuk rawatan. Dia kemudiannya disahkan meninggal dunia kerana keracunan samsu haram.

Sebenarnya bagi aku, samsu haram tu bukan isu tapi tahap penguatkuasaan oleh pihak yang berwajib untuk menangani masalah ini daripada berlaku seharusnya di ambil perhatian. Pihak berkuasa MESTI memantau semua, di India samsu boleh dijual tapi pihak berwajib mesti pastikan tahap kebersihan mematuhi piawai yang telah ditetapkan.

Dalam isu ni aku sebenarnya cenderung nak bagi anda semua tahu tentang tahap serta facility sebhuah hospital di sana dengan tempat kita. Sekadar buat perbandingan sahaja.


~Disana~


~Disini~

Jadi kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bersyukur sebab prasarana yang ada cukup baik jika dibandingkan dengan mereka.

“Tengok melalui mata, nilai melalui hati bukan emosi”



~Terima Kasih Sebab Sudi Baca Coretan Kami~

2 comments:

Razif Redz said...

nama pun samsu dh tentu mabuk, tapi bila yg macam ni mmgterukla jdnya

~Mr. Cool & Cik Kepoh~ said...

haha tau xpe.. jd yg penting langkah pencegahan hehehe