Blogger Templates
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




~~~~ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG~~~~SILA TINGGALKAN JEJAK UNTUK MEMUDAHKAN KAMI MELAWAT ANDA NANTI~~~~~~~TERIMA KASIH~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wednesday, January 28, 2009


Nila benda yang telah memeningkan kepala aku selama ini iaitu LINES PLAN ataupun lukisan untuk mendesign sesebuah kapal.Dalam menyiapkan lines plan kita kena banyak bersabar kerana ketelitian amat penting sekali untuk membuat lines plan menjadi sempurna. Gambar ini adalah menunjukkan bahagian "Poop Deck" ataupun bahagian belakang kapal. Semua bentuk ini adalah bergantung kepada "Body Plan" kapal.

Ini pula merupakan 'Forecastle Deck" dan "Bulkward" ataupun juga boleh disebut sebagai bahagian hadapan kapal.. Dalam mendesign bahagian ini kita kena membuat ukuran dari "Sheer Standart" ataupun "Flat Sheer".. tapi semua itu bergantung kepada "Body Plan"( body plan lagi)

Haa ni pula konpem korang tak tahu apa.. Ni adalah bahagian belakang kapal yang di transferkan di "Half Breadth Plan".. Semua ukuran akan ditransferkan disini jadi ketelitian ketika mengambil bacaan di "Body Plan" amatlah penting sekali, Disini terdapat "waterline"(garis air) kapal dilukis mengikut satu garis lurus.. Semua bacaan untuk mengukur "waterline"di ambil dari "Body Plan"( lagi2 body plan)


kalo tadi bahagian belakang kapal sekarang pula bahagian hadapan kapal yang ditransferkan ke "Half Breadh Plan". Di bahagian ini sama cam dibhgian belakang kapal... Tapi cam tadila ukuran di bahagian ini diambil di "Body Plan" ( dia lagi )


Haa ni la otak segala lines plan.. Diperkenalkan ini adalah "Body Plan" walaupun nampak cam plek je tapi hakikatnya semua kapal-kapal yang dibina didunia dibina berdasarkan Body Plan ni ha.. Dan kewujudan Body Plan ni adalah melalui pembacaan CSA Diagram, Pengiraan Cant Part dan Main Part dan juga B/2 serta A/2T....


Jeng...Jeng...Jeng
Ini adalah lukisan lengkap Lines Plan yang telah siap disediakan.. Diharap korang sume dapat paham apa yang telah aku g tau td heheheh..
~Terima Kasih Sebab Sudi Baca Coretan Kami~

4 comments:

~Mr. Cool & Cik Kepoh~ said...

ermm...mak aiihh papa...bnyknye kena drawing...
ade plak bahagian2 die lak...
aduh pening2...lau mama la myb smpi terbuntang mate kot duk wat design tu sume...almaklum la kita x pndi drawing...huhu...ermm..nmpknye i can understand little bit bout LINES PLAN nie...huhu...x sangka eh dr lukisan yg camtu leh m'hasilkan sebuah kapal yg kukuh ek...kagum2..pr

Anonymous said...

aii bro..
lines plan 2 sape disigner dia??
hahahahah.....

Anonymous said...

aii bro..
lines plan 2 sape disigner dia??
hahahahah.....

Anonymous said...

aii bro..
lines plan 2 sape disigner dia??
hahahahah.....