Blogger Templates
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




~~~~ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG~~~~SILA TINGGALKAN JEJAK UNTUK MEMUDAHKAN KAMI MELAWAT ANDA NANTI~~~~~~~TERIMA KASIH~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wednesday, January 21, 2009

Lines Plan


Salam ri ni dah masuk 4 hari aku tdo lewat malam dah.. Bkn apa sebab dok siapkan project lines plan ni ha.. Untuk korang yang tak tahu apa itu lines plan ni biar aku terangkan..
Ok, lines plan ni sebenarnya lakaran asas kapal ataupun plan sesebuah kapal sebelum kita membina sesebuah kapal. Yang penting sekali adalah "body plan", yang merupakan lakaran yang kita lakar mengikut data yang kita dapat melalui pembacaan "CSA diagram", Setiap formula yang kita buat haruslah menepati specifikasi yang telah ditetapkan iaitu corecction hendaklah kurang 0.1 bagi LCB dan kurang 0.5 untuk corecction water line dan juga volume displacement. Cubela korang bayangkan macammana sukarnya kitorang sume buat lines plan dalam masa yang ditetapkan. Itu baru permulaan tidak termasuk sukarnya melukis "body plan" dan berpandukan body plan pula kita lukis "battock line" seterusnya "sheer plan"dan bermulalah dari itu maka kita akan dapat mendengar istilah seperti "forecastle", "sheer line", dan banyak la lagi.. Lepas tu kita kena pindahkan lukisan itu kat kertas minyak pulak dan yang ni makin rumit plak, kitorang terpaksala gunakan sejenis pen untuk wat atas kertas ni iaitu "Pen Rapido" n kalo korang nak tahu harga pen tersebut adalah RM 150 sebatang. Itu pun kalo lukisan xder prob baru leh pindah kat atas kertas minyak tu tapi kalo ada prob spt garisan tak malar maka kenala check sekali lagi dan betulkan kembali body plan, battock line dan juga sheer plan termasukla sekali kena betulkan sheer line.
Itulah yang menyebabkan budak-budak enjin tak tidor malam tu huhuhu, Siap berjaga malam lagi.. dah macam musang dah pulak hehe.Slepas siap wat kat kertas minyak ( kalo siapla) kena wat presentation plak, hmm terpaksala wat preparation untuk wat present dan juga terpaksa siapkan laporan tentang menyiapkan lines plan ni, maka terpaksala tdo lewat lagi huhu sebab nak siapkan laporan ni pulak yang semestinya budak engineering sume dah naik gle nak siapkan lines plan ni huhu. Sorang-sorang muka dah mcm tenuk dah tiap pagi hehe. Dengan bengkak mata n tak cukup tdo pulak.. Pape pn samalah kita cube siapkannya hehe, Chaiyok sume budak-budak enjin..
~Terima Kasih Sebab Sudi Baca Coretan Kami~

2 comments:

~Mr. Cool & Cik Kepoh~ said...

hermm...pening gak nak paham ek lines plan nie papa...too much work must be done...maknenye kite kena make sure okasy ru pat wat tu sume la eh???lines plan nie mksdnye wat lakaran tuk m'hasilkan sebuah kapal la kan...tul x???xpe papa tu sume lumrah alam bg sorang student so nak x nak kna truskan...i know my teddy can do it...

~Mr. Cool & Cik Kepoh~ said...

yeke papa leh wat?
cam tak bolah je