Blogger Templates
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...




~~~~ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT DATANG~~~~SILA TINGGALKAN JEJAK UNTUK MEMUDAHKAN KAMI MELAWAT ANDA NANTI~~~~~~~TERIMA KASIH~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Monday, June 18, 2012

BERSALIN DI DALAM AIR

Tadi aku ada terbaca artikel pasal bersalin di dalam. Mesti kita semua tak tahu kan tapi ini anatara kaedah yang popular di United Kingdom dan juga Amerika Syarikat. Menurut kajian yang dilakukan seorang ibu dapat mengurangkan rasa kesakitan sekiranya dia memilih untuk melahirkan anak melalui kaedah ini. Ini kerana kaedah ini dapat memberi ketenangan kepada ibu semasa menjalani proses bersalin kerana dapat membantu memberi daya apungan untuk merehatkan diri dan mengurangkan tekanan.

Terdapat dua jenis kaedah yang boleh digunakan dalam kaeah ini. Pertama ialah berendam dari awal sehingga selamat melahirkan anak dan cara yang kedua berendam untuk tempoh masa yang iu mahu kemudian bersalin di atas katil seperti biasa. Kelengkapan utama yang diperlukan untuk bersalin menggunakan kaedah ini ialah tab mandian atau kolam kecil yang boleh memuatkan dua orang dewasa memasukinya. Kaedah ini juga membenarkan suami berada bersama isteri samada bersama di dalam kolam atau di luar kolam.

Di Malaysia ada juga ditawarkan kaedah bersalin ini. Hospital Island di Pulau Pinang merupakan hospital pertama di Malaysia yang menawarkan kaedah bersalin di dalam air. Kemudian pada tahu 2009, Hospital Pantai Kuala Lumpur pun menawarkan kaedah yang sama juga. Angkasawan Negara kita, Dr. Sheikh Muszaphar pun menggunakan kaedah ini untuk isterinya melahirkan anak sulung mereka.

"Tepuk Dada Tanya Minda,  Jom UNDI KAK MIA"

Vote Me Everyday 23 April - 13 May 2012


~Terima Kasih Sebab Sudi Baca Coretan Kami~

3 comments:

Hana said...

org kata bersalin dalam air kurang sakit.huhu

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal bersalin dalam air… sharing is caring :) - Bersalin Dalam Air Kurang Sakit

~Mr. Cool & Cik Kepoh~ said...

a'a...saya baca dlm artikel dkt internet...then trus google cari info tapi dkt Malaysia belum meluas lagi kaedah nie...=)